Clicky

در دوران قاجار درویشان از موضوعات مورد علاقه ی عکاسان بودند. احتمالا کثرت درویشان در آن دوران و ظاهر غریب شان برای خارجیان علت هایی هستند که آنها را موضوع کارت پستال های زیادی در دوران قاجار کرده است.

تصاویر انتوان سوریوگین از درویشان ایرانی

عکس های درویشان انتوان سوریوگین بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ گرفته شده اند.

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویشان، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

درویش، عکاس: انتوان سوریوگین، حوالی ۱۹۰۱ میلادی

Dervish, Photographer: Antoin Sevruguin, around 1901

تصاویر دمیتری ایوانویچ ارماکف از درویشان ایرانی

تصاویر عکاس روس دمیتری ایوانویچ ارماکف، از درویشان ایرانی در طی سفر او به ایران در سال های آغازین دهه ی ۱۸۷۰ گرفته شده اند.

درویش، عکاس: دمیتری ایوانویچ ارماکف، دهه ی ۱۸۷۰ میلادی

درویشان، عکاس: دمیتری ایوانویچ ارماکف، دهه ی ۱۸۷۰ میلادی

درویشان، عکاس: دمیتری ایوانویچ ارماکف، دهه ی ۱۸۷۰ میلادی

درویش، عکاس: دمیتری ایوانویچ ارماکف، دهه ی ۱۸۷۰ میلادی

درویش، عکاس: دمیتری ایوانویچ ارماکف، دهه ی ۱۸۷۰ میلادی

کارت پستال های درویشان

درویشان، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

درویشان، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

درویشان، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

کارت پستال زیر از مجموعه ی ARYA Philatelic

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

کارت پستال زیر از مجموعه ی ARYA Philatelic

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

کارت پستال زیر از مجموعه ی ARYA Philatelic

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

درویش، کارت پستال دوران قاجار، حوالی ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۰ میلادی

دیگر تصاویر
Dervishes, Mollahs and Seyyeds, between ca. 1910 and ca. 1915, Library of Congress

پرتره ی گروهی درویشان، ملاها، و سیدها. گرفته شده بین سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵ میلادی، کتابخانه کنگره ایالات متحده

Dervishes, between ca. 1910 and ca. 1915, Library of Congress

پرتره ی درویشان، گرفته شده بین سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵ میلادی، کتابخانه کنگره ایالات متحده

پرتره ی یک درویش، آخر قرن نوزدهم یا اوایل قرن بیستم، موزه ی بروکلین

درویشان یهودی آقا جان و برادرش که سران خانواده ای از درویشان یهودی بودند. تهران، ۱۹۲۲ میلادی

درویشان یهودی آقا جان و برادرش که سران خانواده ای از درویشان یهودی بودند. تهران، ۱۹۲۲ میلادی (منبع تصویر: کتاب فرزندان استر)

✤ Also available in: English

برچسبها ←  
اشتراک گذاری ←

‏14 نظر در مورد درویشان دوران قاجار

  1. حامد گفت:

    اسم عکس شماره شش چیه؟شباهت زیادی ب عکسهای قدیمی خانوادگیمان دارند

  2. واهاک خاچاتوریان گفت:

    عزیزان درویش کلمه ایست پهلوی و جمع آن درویشان چرا جمع مکسر عربی می بندید؟ دراویش یعنی چه

  3. علی گفت:

    چرا عکس ها قابل ذخیره نیستند. زحمت بیهوده و بی ارزش و غیر قابل استفاده

  4. Fred Shahrooz گفت:

    Jewish Dervashes? Weren’t Dervashes sufis who follow islam? Please explain. Thanks.

  5. Irving گفت:

    Wonderful photos, brother 🙂 Thank you! Ya Haqq!

  6. silvia villaseñor barragán گفت:

    Un verdadero “tesoro” la galería de imágenes, muchas gracias por compartirlas, saludos.

  7. صبا فرهنگ گفت:

    عکس شماره ۱۶ نام این درویش چیست؟

    ممنون از شما

  8. پارسوا گفت:

    درویشان و قلندران از همان قدیم الایام افرادی ولگردوبیکاره وتن پرور وهیچ هنری نداشتند

  9. ارش پاک گوهر گفت:

    ما برفتیم وعکس ما بر جا ست گردش روز گار بر عکس ا ست بیاد درویش صفتانی که زبا ن جز به نام مولا نگشودند نه اظهاری نمودند نه موعظه کردند نه تکفیر هووووووووووووووووووا

  10. خرم آبادی گفت:

    “کوشان مهران”عزیز،منظور از دراویش،فقیران یا بهتر بگم”نیازمندان”است.حساب ایشان از دراویش(فقرای)صوفیه جداست.آنان شاید حتی از ثروتمندان فلان سرزمین باشند،ولی می گویند ما در درگاه الهی فقیر و نیازمندهستیم،نه اینکه از نظر مالی فقیر هستند.فقیر عربی است و درویش پارسی

    • سعید گفت:

      والا اینایی که ما دیدیم با اون کشکول و تبرزین، همون دراویشی هستند که جناب “کوشان مهران” فرمودند

  11. شکوفه آذر گفت:

    سایت بسیار عالی و مفیدی است و امیدوارم مثل بسیاری از کارهای مفید دیگر در ایران، نیمه راه ناامید و خسته نشوید و کار را رها نکنید. در ایران ما باید برای بسیاری از پدیدها و موضوعات آرشیوسازی کنیم که تا به حال از آنها غفلت شده متاسفانه…
    خسته نباشید و دست مریزاد
    با مهر
    شکوفه آذر

  12. کوشان مهران گفت:

    جنگ های داخلی، شورش و قحطی پیوسته در ایران فرن هژدهم باعث شیوع مجدد داستان درویش گری و عرفان و مرید و مراد بازی گردید.

    بنابردلایلی در دوران فتحعلیشاه با دراویش و بویژه صوفیه برخورد شد ولی در دوران محمد شاه باز هم این خوان گسترده تن پروری پهن گردید.

    در اواسط دوران ناصرالدین شاه مد شده بود که همانطوز که اشراف برای فرزندان خود معلم سرخانه خط می گرفتند هر کدام کسی از این خیل بیکاره را به عتنوان پیر بر می گزیدند.

    از دید دولت هم این بساط همچون غائله حیدری و نعمتی باعث سرگرمی مردم بود و چندان هم بد نبود.

    در همه دنیا گروه های فتوت و برادری وجود داشته و به احتمال زیاد سابقه هتوت به پیش از اسلام باز می گردد.

    ولی بر اساس فانون نانوشته ایران بهترین اصول نیز پس از مدتی لوث شده و دنگ می بازد.

    و حکایت درویشی و درویش نوازی امرای خون آشام و مردم آزار هم طرفه جکایتی است بس شنیدنی که نقش بسزایی در نابودی روجیه یک سرزمین داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.