Clicky

عکاس این مجموعه، کامران حیدری، در مورد عکس هایی که در بازار خرده فروشان شیراز در محله ی دروازه اصفهان گرفته می گوید: «تنها جایی که حس میکنی زندگی در جریانه، اگه میخواهید شیراز واقعی رو ببینید به اینجا یه سری بزنید. مجموعه زندیه همیشه هست، اما اینجا فقط ۳ ساعت میتونید بمونید.»

*تصاویر از کامران حیدری.
چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

Behind Shah-Cheragh, 2008

شیراز، پشت محله شاهچراغ، ۱۳۸۷ شمسی

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

پشت مسجد نو، ۱۳۸۷

شیراز، پشت مسجد نو، ۱۳۸۷ شمسی

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

آخر بازار حاجی، ۱۳۸۷

شیراز، آخر بازار حاجی، ۱۳۸۷ شمسی

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

چهره های محله های قدیمی شیراز

سردزک شیراز، ۱۳۸۷

پشت محله سردزک شیراز، ۱۳۸۷ شمسی

محله لب آب شیراز، ۱۳۸۹

محله لب آب شیراز، ۱۳۸۹ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان، شهریور ۱۳۹۲

عصر جمعه، دروازه اصفهان، بازار خرده فروشان. شیراز، شهریور ۱۳۹۲ شمسی

روبرو بازار وکیل، ۱۳۹۲

شیراز، روبرو بازار وکیل، ۱۳۹۲ شمسی

منصوریه، شیراز،

محله منصوریه، شیراز، ۱۳۸۹ شمسی

✤ Also available in: English

Tagged with →  
Share →

44 Responses to چهره های محله های قدیمی شیراز

  1. عباس می‌گه:

    فردی که توی عکس سومی هست ، چهار راه زند سفره خونه (فقط عرضه قلیان) داره 🙂

  2. almas می‌گه:

    شیراز واقعی؟؟؟؟؟؟؟؟

    دوست عزیز ابتدا شیراز رو بشناسید. بعد این پست رو توی سایتتون قرار بدید.
    واقعا تصاویر آزار دهنده ای برای یک شیرازی هست.
    هدف اصلی تون از قرار دادن این پست چی هست؟
    واقعا میخواید شیراز رو بشناسید؟

    با دیدن این کامنت که دوست عزیزی گذاشته، میشه فهمید که شما چه اشتباهی در گذاشتن این عکس ها کردید:

    “””” سلام
    چند وقتیه هوای شیراز به سرم زده بود اما با این عکسا و این بنده خداها که دیدم
    به نظرم جای مناسبی برا مسافرت نیست.”””””

    خواهش میکنم از کارتون دفاع نکنید . یا پست رو بردارید و یا حداقل نوشته بالا و عنوان رو اصلاح کنید.
    سپاس

  3. کوشان مهران می‌گه:

    علاقه هم میهنان شیرازی میهمان نواز وخونگرم به نشاندادن چهره زیبایی از شهر ودیار خویش در کشور الحق که ستودنی است.

    اما!

    اگر به سفرنامه های دوران صفوی مراجعه نماییم در خواهیم یافت که در کلان شهر آن هنگام ایران یعنی اصفهان ودیگر شهر های مهم همچون شیراز وتبریز جز بازار و مساجد بزرگ و ساختمان های حکومتی چون عالی قاپو و میدان نقش جهان که آباد کرده دولت بود دیگر بافت های مسکونی از کوچه های پیچوواپیچودر بیشتر موارد تنگوخاکی تشکیل شده بود.

    در عمل سیستم گردآوری ذباله وجود نداشته و آب شرب در جوی های سرباز به انواع مواد آلوده می شد و جز برخی معابر که سنگفرش شده بود رفت وآمد به هنگام برف و باران با مکافات همراه بود.

    با هر بارش برف دیوار ها بود که بر سر مردم خراب می شد وسقف های کاه گل شده همواره در معرض خرابی قرار داشت.

    مطالعه روزنامه خاطرات شاهزاده عین السلطنه سالور ما را با بافت شهری گذشته ودشواری های زیستن در آن آشنا می سازد.

    شیراز نیز در کنار مجموعه آباد شده توسط کریم خان زند وباغ های دل انگیزش همچون دیگر شهر ها دارای بافت سنتی بود که تا پیش از ۱۳۰۰ زندگی در آن در مقایسه با امروز چندان راحت نبود.

    ****************************************

    با توجه به این میزان علاقه شیرازیان گرامی به بالا بردن وجه شهر خویش می توانامید داشت تا روند تخریب باغ های قصر الدشت و بویژه اپیدمی تخریب خانه های تاریخی شیراز به دلایلی که بویژه شیرازیان خون گرم نیک می دانند متوقف گردد.

    در هر حال همچوندیگر شهر ها این محلات نیز بخشی از جامعه شهرنشین شیراز را تشکیل می دهند که نمی توان با فتوشاپ شاخ نبات جام خلر در دست
    معضلات را حذف نمود.

    باید واقع بین بود!

  4. حسین می‌گه:

    شهر فرنگ عزیز سلام
    شما میتوانید هنر عکاسی را به بهترین وجه ترسیم کنید. هنری که ماندگار باشد و مانا. بتوان از آن آموخت. بتوان بعنوان سندی ارزشمند مستندات جغرافیای مردم شناسی و جامعه شناسی قلمدادش نمود. این تصاویر شیراز بود اما نه شیراز قدیم و نه شیراز امروز. بافت قدیمی که برای بازسازی دچار تحول است. بخشی که به واسطه ورود حاشیه نشینان، افاغنه و … به این روز افتاده است. دروازه اصفهان بازار وکیل و بازار روح ا… و سرای مشیر و سنگ سیاه و دروازه قصابخانه و سر دزک و گود موتابها و محله بیات و محله لب آب و… مکانهائی از شیراز هستند که میتوان گفت دیگر کمتر سیرازی ساکن آن محلات هستند. در یک کلام عکسهائی که به نمایش در آمدند وجاهت ندارند و جز نور و رنگ هیچ ارزشی برای بیننده شیرازی ندارد چرا که اصلاً نمیتوان با آنها همزاد پنداری کرد. از طرفی برای غیر شیرازی ها هم بیانگر شهری مخوف و ترسناک و غیر قابل سکونت است. حال شما با وجدان حرفه ای خود قضاوت کنید که منشاء خدمت شده اید یا خیانت.
    ح.اوجی. از طرف خانوادهای اوجی. دستغیب. اثنی عشری. حق نگهدار. توکل باخدا. تعمت الهی. نداف. مسگر. زعفرانی. بیات. آهنین. قصرالدشتی. اسدی. سقائی. عدلو. صمدی. حربه بند. اله ربی. اژدری. خردمندی. نیری. ده بزرگی. جوانمردی. سقایت. حیدری. خباز. اسد سنگابی. و بسیاری از خانواده های اصیل شهر راز که من به خودم اجازه داده ام نماینده همه آنان در این اعتراض باشم. و دیگر شیرازی های اصیل

    • شهرفرنگ می‌گه:

      دوست گرامی، این تصاویر برای «همذات پنداری» منتشر نشده اند و عکاسی هم قرار نیست به این هدف باشد. این تصاویر ثبت بخشی از واقعیت شیراز است. حالا اگر این واقعیت ورود حاشیه نشینان شیراز یا شهروندان کشور دیگری به شهر شیراز باشد آن هم واقعیت است و باید ثبت شود.
      صحبت از «وجاهت» در این جا (و کلا در خلق اثر هنری و یا در ثبت پدیده های فرهنگی) بی معناست. تنها معنی «وجاهت» در این جا این است که شما از این عکس ها خوشتان نیامده و احتمالا نمایش بخشی از واقعیت محلات فقیر نشین شیراز شما را اذیت می کند به خاطر این که می خواهید غیر شیرازیان همیشه همان تصاویر باغ ارم و مسجد وکیل و مسجد نصیر الملک را ببینند. هدف ما چیزی غیر از این است و آن را در صفحه ی «درباره ما» توضیح داده ایم.
      در پایان یادآوری می کنم که لطفا از جانب دیگران ابراز نظر نکنید. اعضای خانواده هایی که نام بردید خودشان می توانند اگر نظری دارند بنویسند. این که «شیرازی اصیل» باشند یا نباشند هم آنها را در جایگاه بهتری قرار نخواهد داد. «اصالت» مفهوم خودساخته ای است برای گروهی از مردم که قصد دارند از موقعیت اجتماعی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار باشند. اصالت حداقل در این وبسایت برای ما معنایی ندارد.

  5. GHAZALEH می‌گه:

    جالبه واقعا معلومه عکاس صاحب سایت ی کسیه که که از شیرازیا کینه داره و هر کاری هم کنید بدونید که جلوه شهر فرهنگ و هنر شیراز شهر باستانی جهان از بین نمیره حالا شما به خصومتت ادامه بده …خیلی بده که ادما به جای دیدن زیبایی های بیشمار دنبال عیب ها باشن…درصورتی که نمونهاین محلات ی جزوی از تمام شهرهای جهانه …هه

  6. محمد می‌گه:

    مدیر سایت با گذاشتن این عکسا سعی در بد و خراب نشان دادن شهر شیراز داشته که اصلا این طور نیست و شیراز شهر ادب و فرهنگ و هنر و بسیار زیباست . هرکس که از شیراز یک بار دیدن نکرده باشه ضرر کرده

    • Ati می‌گه:

      عکاس هر کس که بوده شان خودش رو نشون داده با این عکسها و احتمالا جای دیگه ای توی شیراز روی رفتن نداشتن بخاطر دون شانی خودش و اینجا احساس آرامش کرده به تناسب ماهیت خودش. بله شیراز این محلات یه بخش کوچکی ازش هست ، مثل همه شهرها. چشم بصیرت باز کنی عکاس محترم بجز سه ساعت این عکسها صدها ساعت هم وقت بذاری زیبایی شیراز رو نمیتونی به تصویر بذاری. حالا سه ساعتش شده این بدو بذار اینترنت که هر بیگانه و خودی ببینه. شما نمونه بارز یک شخص منفی سطح پایین هستی که میتونستی در کنار اینا دو تا عکس از اون صدها ساعت زیبایی بذاری. اینجا مساله هویت ایرانی هست نه فقط شیراز خوبه بفهمید و یاد بگیرید. برخورد متعصبانه هم نیست باید بدونی مخاطبت ممکنه یه فرد از هر گوشه دنیا چه ایران چه یه بیگانه باشه.

  7. isa rahmani می‌گه:

    سلام
    بنده بعنوان یک عکاس تبریک میگم به عکاس این آثار که واقعا هوشمندانه و تکنیکال عکاسی شده اند واقعیت اینه که این عکس ها هر چیزی رو که بیان میکنه بجای خو ولی احساس واحد و یکرنگ در تمام عکسها خبر از عکاس ماهر و دانایی رو بمن میده و در ضمن من حس کاملا ایرانی از افراد داخل کادر ها بدست آوردم. ولی متاسفانه برادران چیزایی رو که نمیخوان رو میخوان حذف کنند برادر من اون مطلب یا موضوع رو شما بشخصه نمیخوای ولی عکاس که باید وظیفه اش رو انجام بده و اون بحثی که فرمودید از جاهای دیگه و محله های دیگه عکاسی بشه در این ژانر عکاسی نمیگنجه چرا که اصالت چهره ها در اینجا حس بخصوصی داره و انسای هایی که در زندگی تصمیم میگیرند بهینه و بروز و روشنفکرانه زندگی کنند به نظر من یک گذرگاه برای حرکت دارند و اون امروزه تبعیت از شیوه تحمیلی برای زندگی از سوی غرب خواهد بود. چرا که همان پروفسور یا دکتر یا روشنفکری که نام میبرید در آن قالب شهر نشینی و تمدن طبقه یندی میشن و معادل این القاب با گرایش ایرانی متاسفانه به خرافه پرست عقب مانده و حتی دیوانه تلقی میشه در خاک ایران عزیز. بهرحال نظر خودم رو بعنوان ایرانی و غیر شیراز ی و بعنوان یک عکاس مستند لحاظ نمودم. باتشکر

    • Ati می‌گه:

      افراد غیر شیرازی نمیتونن مثل شیرازی که زندگی میکنه اینجا نظر بدن نظرتون واسه خودتون نگه دارید. بحث عکس نیست. بحث به تصویر کشیدن فرهنگ یه شهر که پایتخت فرهنگی کشورتون هست مطرحه. خوبه بدونید برای نشان دادن هنر عکاسی اگه وجود عکاسی داره ببره نمایشگاه مخصوص خودش عکاس، نه با عنوان شیراز که من سرچ کردم و میتونستم از هر جایی باشم و این عکسا بیاد بالا. مفسر لایقی برای هنر عکاسی هم نیستید متاسفانه چون پایه هنر عقل سلیم و احساسی هست که جاش رو باید بدونه هنرمند که کجا اگه هنری البته داشته باشه عرضه کنه. بعضی افراد متاسفانه فقط فکر میکنن بزرگ شدن و با کلمات قلمبه حس فهم بهشون دست میده. نه اینطور نیست. فهم هر کس در وهله اول با عملکردش مشخص میشه. اول تفکیک کنید بحث فرهنگ و خرافه و اصالت هنری و هنرمند و انتخاب صحیح که از عقل سلیم میاد بعد نظر بدین اونم در مورد چیزی که اشراف دارید نه شهری که چیزی ازش نمیدونید. اصالت دید شما با کامنت تون مشخص شد نه چهره افراد حاضر در عکس. از روشنفکری اسمی شنیدین و فکر میکنید با هر چیزی خلاف جریان فرهنگ و نظم روشنفکر میشید. پیشنهاد میکنم اصول روشنفکری رو حداقل مطالعه کنید توی دید و هنر و اصالت که مشخص شد از نوشتارتون سطحتون.

  8. یک بوشهری می‌گه:

    اولا که دست عکاس درد نکند. شیراز، شهر بوسه ها، شهر درخت سرو و عطر نارنج. اخیش دلم غنچ رفت. و شهر حافظ عزیز خودم و سعدی خوش سخنم. شهر بزرگترین مرد تاریخ ایران و جهان کوروش هخامنشی پارس! پارس بزرگ. که به گردن جهان حق دارد. شهر کو هها و جا ده های زیبا. سرزمین پارس و جنوب، که مادر ایرانند. اما خوب متا سفانه بله.همیشه فراز و فرود دستمایه کار جهان است. شیراز امروز طبعا شیراز قدیم ،بهشت ایران نیست. تا حدودی تغییر قیافه داده.اما تا تخت جمشید و حافظ و دیگران هستند،شیراز هست و تا همیشه خواهد بود. عکاس خواسته نقبی بزند به مردم اعماق که البته بخشی از زندگی ما هستند.و غیر قابل کتمان. بعضی دوستان اشاره کردند. چیزی از شیراز هیچوقت کم نخواهد شد. اما تصاویر تلنگری بر ماست که در کجای جهان ایستا ده ایم!

    • Ati می‌گه:

      شما هم فکر بوشهر خودتون باشید که ما هم بوشهر رو دیدیم هم شیراز. نظرات و تلنگر و اصلاحات تون رو اونجا اعمال کنید حتی شده به حرف. شیراز به اندازه کافی آدم سخنگو داره و نیاز به نظرسنجی غیربومی نیست. مشکلات هستن و در جریانیم. مهم چیز دیگری هست، نه تلنگر. مهم پشت هم بودن همه ما به عنوان ایرانی هست، تو تلنگر بخور برای شیراز و من برای بوشهر یا هر جایی ، انگار دشمنیم همیشه با هم. یاد نگرفتیم اتحاد. عکاس و شما و غیر که طرفداری این عکسها کردین مجدد یادآوری میکنم. این سایت مخاطبش فقط من و شمای ایرانی ممکنه نباشیم. این تلنگر هست نه نظرات احساسی بی بها. حداقل اگه احساسی هم نظر میدین در جهت صلاح کشورمون باشه نه شیراز. شیراز یکی از شهرهای پرطمطراق ایران و در مواردی حتی مهم ترین شهر ایرانه. متوجه بشید خواهشا که چی کجا جاش هست .

  9. zahra می‌گه:

    کاکام اینو چیچیه گذوشتی ؟؟؟؟؟

  10. sajad pelas می‌گه:

    ناموسن کی اینا رو هشته

  11. كوروش می‌گه:

    تو هر شهری همه جور ادمی هست ولی اینکه چرا اینهمه وقت گزاشتی همه عکسات و با داغونترین حالت از داغونترین ادما گرفتی و چقدر وقت گذاشتی برا پیدا کردن این ادما کاری ندارم ولی اگرتو شیراز یه بازار شیطون هست ده تا باغ ارم و عفیف اباد و ..هست اگر یه خلفکار هست تو یه محل قدیمی ده تا پهلون نامبروان ایران مثله خلیل عقاب و سیروس قهرمانی ، داریوش یزدانی ،نوروزی هم از همون محلای قدیمی بیرون میاد اگر ٢ تا معتاد پیدا میشه صدتا دکتر و مهندس که دنیا به احترامشون بلند میشه مثل پرفسور خدادوست و… پیدا میشه ، به سلامتی فضانوردی که رفت کره ماه نتونست زمین و ببینه چون پرچم شیراز جلوش و گرفته بود، شیراز پاینخت ده تا سلسه شاهنشاهی شهر بزرگی با ادمای بی تکرار مثله حافظ و سعدی و کوروش و داریوش و ملاصدرا و… با عکسای ادمای کوچیکی مثله تو کوچیک نمیشه ،میدونم چاپ نمیکنی ولی گفتم اطلاعاتت بره بالا

  12. مهدی می‌گه:

    هرچه که به این عکسها نگاه کردم کمتر باور کردم که بدون غرض و مرض اینکارانجام شده باشد بیشترافغانی و معتاد وافرادناسالم رابه نمایش گذاشته است آنهم باتوضیح نخست صفحه؟!درسته که اینهاراست است امابه روشی موذیانه بکاربرده شده تاازیک نکته درست،زشت ترین کاربرد رابدست آورد.آیااین همه واقعیت شیرازقدیم است چرابرای نمونه ازخلیل عقاب چیزی نگفته ویا اینکه بدترین چهره ها و افراد رافقط اینجا نشان داده؟هرکه هستی بدطینتی خودت رانشان داده ای

    • قنسول علیاحضرت ملکه می‌گه:

      کاکو مهدی

      همه ما به ناصرالدین شاه به دلیل از دست دادن هرات و فراه و نیمروز و غوریان خرده می گیریم.

      آیا بخش زیادی از سکنه این نواحی جدا شده از ایران افغانی نبوده و نیستند؟

      آیا تمام ساکنان این بخش از شیراز افغانی و مهاجر هستند؟

      کاکو مهدی

      چه اشکالی دارد که شما تصاویری که به گمان شما نشان دهنده هویت تاریخی و فرهنگی شیراز می باشد را برای شهرفرنگان گرامی ارسال فرمایید تا ما نیز با جنبه دیگری از وضعیت اجتمایی شیراز آشنا شویم.

      کاکو مهدی

      هر شهر و سرزمینی خوب و بد دارد و نباید فریب داستان های دروغین مردم خوب و نجیب و مهربان و چشم بستن بر فقر و ناامنی و بی فرهنگی و جهل روشنفکرنمایان را خورد.

  13. فاطمه می‌گه:

    سلام !
    راستش من دقیقا هدفتون از گذاشتن این عکسارو نفهمیدم گفتین ک عکس هایی از مردم زحمت کش هست ولی من همچین چیزی نمیبینم
    لطفا دیدگاه مردمو نسبت ب شیراز خراب نکنید

    • شاخ نبات می‌گه:

      فاطمه بانو

      در تمام شهرها در هر محله و برزن بافت جامعه و فرهنگ و کنش متفاوت می باشد.

      تصویرگر این گزارش نیز در ابتدا به مکان عکس برداری، محله دروازه اصفهان، اشاره نموده و برای نمونه ار قصرالدشت و بازار وکیل یاد ننموده بود.

      آیا شما توانایی اگر نگوییم حذف بلکه دگرگونی از ناخن پا تا فرق سر ساکنان این محله را دارید؟

      باور بفرمایید اکنون نسبت به ۱۰۰ سال پیش تا حدودی امنیت اجتمایی بالا رفته و بسیاری از جرایم چون زورگیری و باج خواهی حداقل در پاره ای محله ها کمتر از گذشته آشکارا انجام می شود.

      پیشنهاد من به شما مطالعه کتاب “وقایع التفاقیه” می باشد که فایل آن در یکی از کامنت های این گزارش موجود است

  14. ana می‌گه:

    با سلام
    مرسی که با این عکس های مسخرتون آبرو شیرازی هارو بردید
    لطفا جاهای زیبای شیراز هم بگذارید

  15. Zal می‌گه:

    Aside from the fact that this is a selection of human photos from a particular neighborhood in Shiraz it is quite amazing how judgmental and materialistic these comments are. I have been to these neighborhoods in Shiraz. They happen to hold a fair amount of history both in beautiful architecture in very old houses and in the character of its people. Yes the people that live there don’t have a lot of money and some are from other places but they work a lot harder and have a lot more integrity than most people do. Many uninformed people instinctively will read crime into poverty. But the truth is the biggest crimes in the world are being committed by their favorite dictators be it the capitalist bankers and their stooges in the West or the local dictators of the East.
    See these photos for the slice of life they are, read into them people who work hard to put food in front of their families. Don’t be scared they don’t bite and they don’t want to come in to your precious house in your fancy neighborhoods!

  16. ALIREZA می‌گه:

    ناموسا سلام
    همه عکس ها واقعی هست ولی چرا از بقیه محله هاش نگرفتی؟؟؟
    ها؟؟
    باو بچه هر کجا هسی باش!
    اگه شیرازی هسی ک هیچی ولی….
    فعلا ازیت زیاد

  17. ميهمان می‌گه:

    سلام
    چند وقتیه هوای شیراز به سرم زده بود اما با این عکسا و این بنده خداها که دیدم
    به نظرم جای مناسبی برا مسافرت نیست.

  18. یک فارس می‌گه:

    این بندگان خدایی رو که به تصویر کشیدین من با چند نفرشون از نزدیک برخورد داشتم

  19. یک فارس می‌گه:

    با سلام و تشکر از شهر فرنگ.استنباط هر کسی از عکسهای شما متفاوته.امیدوارم هرگز کسی در سطح شهر با قمه جلوی شما را نگیره و زورگیری نکنه امیدوارم که هرگز دزد به خونتون نزنه امیدوارم که هرگز شاهد چ.نه زنی یک فاحشه در ملا عام نباشید. و البته خداوند به شما جهت عرضه هنرتون بصیرت بده

  20. یک فارس می‌گه:

    با سلام.من متولد و بزرگ شده شیرازم.حدود ۵۰ ساله که تو یک محله نسبتا قدیمی زندگی میکنم شیراز دقیقا همینه که به تصویر در اومده .آیا یک شهر ریشه دار و تاریخی که میراث دار تمدن بشری هست نمیتونه معتاد دزد و فاحشه داشته باشه؟ نمیشه جوونهش قمه بکشن و دزدی کنن؟ یا…

    • شهرفرنگ می‌گه:

      بعضی از عکس العمل ها و نظرات در مورد این پست برای ما حیرت آور است. هیچ چیزی در این تصاویر نمی گوید که موضوعات عکس ها معتاد و دزد و فاحشه هستند. برعکس آنچه ما می بینیم لحظاتی از زندگی افرادی زحمتکش است که در حال کار و کسب روزانه یا اوقات فراغت خود ثبت شده اند.

      • جاوید می‌گه:

        متاسفانه استفاده شما از کلمه زحمتکش در توضیحات راجع به تصاویر فوق مفهوم و معنی کار و تلاش را در ذهن افراد دگرگون و ملوث میکند.
        من برای این سایت احترام قائلم .ولی به ظن قوی کسی که اینگونه فقط زشتی ها و فقر و کهنگی های یک شهر را می بیند حتماً مشکل روحی دارد.در وجود و حقیقت داشتن فقر ،بی فرهنگی ، و تباهی در هر شهر و دیاری شکی نیست ،ولی اگر عکاس بقول شما واقع گرا فقط و فقط سوژه تصاویر خود را از یک شهر انتخاب کند و آنهم تصاویری با این ملاحت و زیبایی ، که یا معتادین دروازه اصفهان را به نمایش میگذارد و یا کناس را در حال تخلیه چاه فاضلاب! ، باید به سلامت عکاس شک کنیم نه به حقیقت عکس.

  21. كوه می‌گه:

    همه ایران سرای من است از شرق تا غرب.
    لطفا وجهه استان فارس رو تخریب نکنیید.
    چون خانه بی ستون به راحتی فرو میریزه.

    • شهرفرنگ می‌گه:

      «وجهه استان فارس» چیست و چه چیزی آن را تخریب می کند؟ آنچه در این تصاویر است ثبت لحظاتی از زندگی افرادی زحمتکشی است که در حال کار و کسب روزانه یا اوقات فراغت خود.

  22. پدرام می‌گه:

    اگه تصامیر واقعی باشن که به نظر بیشترش هست نباید به نیت منتشر کننده فکر کنیم و عکاس هم که فکر نمیکنم یدونه باشه در هر حال از هر نظر میتونیم به این عکسها نگاه کنیم هم از نظر فرهنگی که نشان دهنده پایین بودنش توی اون محله هاست هم از نظر اقتصادی که وضع بد این مسئلرو نشون میده هم از نظر دلسوزی که میفهمیم که این انسانها از امکانات کمی برخوردار هستند و حتی از نظر کمدی اگه انسان بی تفاوتی باشیم . در ضمن این عکسها نشان دهنده تمام نقاط شهر نیست و شاید قسمت کوچیکی از اون باشه ولی بالاخره هست و وجود داره و قسمتی از ماست.

    • فرهاد میرزا معتمد الدوله می‌گه:

      جناب پدرام

      واقع بینی شما بسیار ستودنی است.
      حتی تمام شهرهایی همچون پاریس، لندن، رم و فلورانس هم صددرصد یکسان و یک شکل و با یک فرهنگ و مردمیان نیست.

      شیراز هم ماننند تهران، همچون اصفهان، شبیه رشت، مثل کرمان و… هم از قدیم محله هایی با سطح اقتصادی و فرهنگی بالا و مشتمل بر زیرساخت های فرهنگی و اجتمایی داشته و هم گرفتار حاشیه نشینی و محله هایی با سطح اقتصادی و فرهنگی پایین تر بوده است.

      بی فرهنگی هم با بهانه های دهان پرکن “مردم خوب و نجیب و حوض آب خونه مادر بزرگ” لاپوشانی نمی شود.

      چاقو کش و معتاد و لات وزورگیر را اهل هر دیاری باشد باید به شدیدترین وضعیت مجازات نمود و پاپی دلسوزان کذایی حقوق بشر نبود.

      مگر در عربستان مجازات آفتابه دزدها قطع دست نیست ، پس کجایند مدعیان کافه نشین حقوق بشر فرانسوی؟

      در انگلستان مجازات اعدام تا سال ۱۸۶۵ در ملا عام بود و یکی از سرگرمی های مهم مردم به شمار می آمد ولی قانون گذاران بریتانیایی در آن سال به این نتیجه رسیدند که سطع فرهنگ عمومی مردم بدانگونه بالا رفته که اینگونه مجازات های در برابر یدگان مردم برای درس ابرت گرفتن دیگر نیاز نیست.
      این واقع گرایی شما همچون زر مغربی نایاب است، بنابراین ما پور زنده یاد عباس میرزا نایب السلطنه فرهاد میرزا معتمدالدوله فرمانفرمای فارس که بقولی طی دوران حکومتمان ۸۰۰ دست قطع کردیم و بی شمار یاغی و دزد را زنده در گچ گذاردیم کتاب خاطرات کلنل کاساکوفسکی را به شما انسان دوست دار حقیقت پیشکش می داریم:

      http://ketabnak.com/comment.php?dlid=20241

      فرهاد میرزا امنیت را در شهر شیراز و جاده ها و مسیرهای بازرگانی به شیوه ای قابل درک برای ایرانیان آن هنگام ایجاد نمود.

      دزدها، راهزنان ، ایلات یاغی و چپاولگر همه با دیدن ستون های گچ گرفته کنار جاده ها در می یافتند که عموی بزرگ شاه و فرزند برومند عباس میرزا با شازده قر السلطنه و بشکن الدوله بسیار تفاوت دارد

  23. حسین می‌گه:

    از عکاس و عامل انتشار این عکسها باید پرسید که آیا واقعا تو ایرانی هستی ؟
    به نظر نمی رسه که این تصاویر برای معرفی یکی از ریشه دار ترین شهرهای ایران باشه و تنها برای تخریب وجهه ی شهر قرارداده شده !
    اگر با شیراز و شیراز مشکل دارید حداقل هویت ایرانی خود را با این عکس ها که بیشتر نشاندهنده اتباع بیگانه ساکن در ایران هستند به چالش نکشید !

    • کاکو مش قاسم می‌گه:

      خوبه کتاب وقایع التفاقیه رو که درباره حوادث سی سال فارس و بخصوصی شیراز نوشته شده بخونید:

      http://www.ghaemiyeh.com/dijital-library?sobi2Task=sobi2Details&sobi2Id=8426

      عکس های یک و یازده و هیفده و هیجده که دیگه اینگلیسیا نیستن.

      … والله دروغ چرا تا قر آ آ آ آ

    • شهرفرنگ می‌گه:

      عکاس ایرانی است، محض اطلاع شما. نامش هم آمده است. «اتباع بیگانه ساکن در ایران»؟ چه چیزی شما را ناراحت کرده است؟ ثبت واقعیت؟ آنچه در این عکس ها تصویر شده است لحظاتی از زندگی افرادی زحمتکشی است که در همان جامعه ای که شما در آن زندگی می کنید زندگی می کنند.

  24. محدثه می‌گه:

    تصاویری رو که از شیراز به نمایش گذاشتید کاملا مغرضانه وبه جهت تخریب شیراز است اما هر کاری بکنید حافظ وسعدی وتخت جمشیدو….همه مال ماست اصلا ایران اگه تو دنیا بخواد حرفی از تارخ وتمدن وهنروشعر بزنه باید از مشاهیر شیرازی سخن بگه و در کل شیراز شهریست ک نه تنها مایه افتخار شیرازی هاست بلکه مایه افتخار کل ایرن است

    • کاکوی هم پیاله شاه شجاع می‌گه:

      تعصب و پافشاری شما بر بزرگان شیراز بسیار ستودنی است و سزاست که تختگاه پارس را یکی از تکیه گاه های مهم پایداری فرهنگ این مرز و بوم در آشفتگی های روی داده در طول تاریخ ایران بدانیم.

      ولی این مردم و این خرده فرهنگ ها هم بخشی ناگسستنی از ساکنان این دیار می باشند.

      خلاف اندیشه بسیاری که حافظ و سعدی را دو پیر شولاپوش و گیسو افشان خاکستر نشین تصور می نمودند این دو سخن سرا آدم شناسانی بودند که سرد و گرم روزگار را چشیده و با هر طبقه ای از صوفی خانقاه نشین و عالم چند چهره تا فلان فداره بند سرگذر و پیر باده فروشی که شراب خلر را به نسیه نمی داد نمشست و برخواست کرده بودند.

      نیم نگاهی به کتاب رستم التواریخ نشان دهنده فرهنگ مردمان آن روزگار می باشد.

      نگارنده رستم التواریخ هرچند بر پاره ای تابو ها بیش از اندازه اشاره نموده در اواخر قرن پر تلاطم هیجدهم میلادی ایران درگیر جنگ های داخلی ملوک الطوایف که دیگر دشمن و عامل بیگانه نبوده است.

      بی جهت نیست که در رسانه ملی هیچگاه به هنگام گرفتن فالی از دیوان رند شیراز هیچگاه ابیاتی اشارت کننده به ریاکاری و سالوس و دورویی خوانده نمی شود

  25. کوشان مهران می‌گه:

    شاید مطالعه گزارش های ماموز بریتانیا از سال ۱۲۹۰ قمری تا ۱۳۲۰ در استان فازس و بویژه شیراز که تحت عنوان وقایع اتفاقیه گردآوری شده از دیدگاه اجتمایی آیینهای از رفتار و کردار مردم باشد.

    شاید عجیب باشد که در برنامه آپارات بی بی سی در بیشتر موارد فیلم ها به طبقات پایین اجتماع و جوامع غقب افتاده از فرهنگ می پردازد.

    نمی خواهم از فلسفه توطئه پیروی نمایم ولی شاید این قبیل فیلم ها و داستان پردازی ها تعمدا بخواهد در میان مردم فرهنگی واپسگرا را جاگیر نماید.

    این مانند روشنفکرنمایان ایرانی می باشد که در آلمان از بیمه های اجتمایی و خدمات رایگان دولتی، به بهای مالیات شهروندان آلمانی، استفاده می نمایند ولی مدام در رویای زیستن در بهشت کارگران شوروی و چین مائوئیست و کره شمالی بودند و همین آرزو را برای ایرانیان در سر پرورانده ولی حاظر به زیستن حتی در آلمان شرقی نمی بودند.

    قصد توهین ندارم ولی اعتیاد به مواد مخدر و لمپنیسم چیزی نیست که به عنوان فرهنگ در هیچ کجای میهن ما چاره ساز برون رفت از بحران های اجتمایی باشد.

    اگر دیگران را فریب دهیم چندان اشکالی ندارد،

    درد آور این است که خودمان ، خویشتن را فریب دهیم!

  26. پوریا فرخی می‌گه:

    در تایید کامنت بالایی باید عرض کنم که چهره پایین دست شیراز حتی از این هم می تونه بد تر باشه در صورتی که عکاس می خواسته این هدف رو به تصویر بکشه.

  27. محمد الف. می‌گه:

    سلام

    عکس های جالب و زیبایی هستند. اما به هیچ عنوان این تصاویر نماینده ی شیراز نیست. درسته که محله های نام برده شده از محله های بسیار قدیمی شیراز هستند اما متاسفانه این محله ها در حال حاضر بیشتر از اینکه شیرازی ها رو در خودش جا بده مردم شهرها و کشورهای دیگه اونجا زندگی می کنن.
    در حال حاضر، بیشتر، مغازه ها و حجره های محله های قدیمی واقعا شیرازی هستند.
    این محله ها الآن از سطح اجتماعی و فرهنگی بسیار پایینی برخوردار هستند و به هیچ عنوان نمی تونن نماینده ی شیراز واقعی باشن. شیراز همیشه پایتخت فرهنگی بوده و هست.
    به نظر میرسه هدف عکاس، نمایش چهره های زجر کشیده و از سطح رفاه پایین بوده تا یک شیرازی.
    برای نشان دادن افراد یک شهر، بهتره که از همه ی جوانب، اون شهر رو دید و ازش تصویر برداشت.

    • شهرفرنگ می‌گه:

      قرار نبوده است که تصاویر نماینده تمامی شیراز باشد. هیج جا گفته نشده که هدف عکاس نشان دادن تمامی افراد شهر شیراز است و قرار است تمام جوانب شهر را نشان دهد.

      • حسین می‌گه:

        شما برای ادای احترام به همه شیرازی ها این تصاویر را حذف نمائید

        • شهرفرنگ می‌گه:

          هدف ما در این سایت نه ادای احترام به کسی است و نه توهین به کسی. ما بخش هایی از فرهنگ ایرانی را در پست های خود نمایش می دهیم. این بخش ها می توانند دلپذیر، ناراحت کننده، زشت یا زیبا باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *